Služby

Poslání poskytované služby

Posláním SASRD Smajlík je usilovat o sociální začlenění a pozitivní změnu v životním způsobu osob, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci, poskytují jim informace, odbornou pomoc, podporu, a předcházejí tak jejich sociálnímu vyloučení.

Služba napomáhá začleňování osob v nepříznivé sociální situaci do většinové společnosti, k udržení jejich kulturních tradic a jejich zdravého životního stylu.

Cíle poskytované služby.

Sociální služba a postupy jsou formulovány tak, aby byl minimalizován vznik předsudků společnosti vůči uživatelům.

Cílem je:

  • Umožnit klientům zejména z m.č. Josefov v nepříznivé sociální situaci využívat služeb zařízení.
  • Podporovat sociální začlenění uživatelů do společnosti včetně zapojení do dění místní komunity (vzdělání a možnost uplatnění na trhu práce, zapojení do kulturního a společenského života, předcházení a řešení konfliktních společenských situací – např. šikana, trestná činnost, vandalismus atd.), napomáhat zvyšování jejich sociálních dovedností (např. pravidelná školní docházka, stabilní mezilidské vztahy, dodržování pravidel slušného chování apod.).
  • Poskytovat sociálně právní ochranu (např. ochrana před škodlivými vlivy)
  • Vytvářet pružnou nabídku volnočasových aktivit na základě požadavků klientů s cílem zmírnění jejich „hloučkování“ na frekventovaných místech
  • Individuální poradenství pro klienty v otevírací době zařízení
  • Zaměstnanci klubu nabízejí tyto služby:
    - poradenství v obtížných životních situacích, poskytování a vyhledávání informací,
    - rozvoj zájmů a zálib klientů,
    - doplňování vzdělávací činnosti,
    - efektivní a smysluplnou činnost v klubu,
    - v případě krize zprostředkování kontaktu s odborníky.

Cílová skupina

Služba je určena pro: 

  • rodiny s dětmi a mládež ve věku od 6 do 26 let ohrožené společensky nežádoucími jevy.
  • oběti domácího násilí
  • oběti trestné činnosti
  • osoby žijící v sociálně vyloučených komunitách

Služba není určena

  • zájemce o službu mimo věkovou strukturu cílové skupiny
  • osoby pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek
  • zájemce o jinou službu než SASRD
  • osoby vyžadující akutní péči ve zdravotních zařízeních
  • zájemce o službu z jiné lokality než Jaroměř - Josefov 

Věková struktura cílové skupiny

  • Mladší děti (0 - 10 let)
  • Starší děti (11 - 15 let)
  • Dorost ((16 - 18 let)
  • Mladí dospělí (19 - 26 let)
  • Dospělí (27 - 64 let)


Principy poskytované sociální služby

Principy poskytovaných služeb jsou chápány jako veřejný závazek a jsou charakterizovány nízkoprahovostí, dobrovolností, rovností, odborností, nestranností a individuálním přístupem.

Nízkoprahovost
Zařízení vytváří prostředí, které je svým charakterem a umístěním blízké přirozenému prostředí cílové skupiny. Služby sociálního charakteru jsou poskytovány bezplatně. Uživatel má možnost zůstat v anonymitě. Jakákoliv dokumentace obsahující osobní údaje uživatele musí být vedena se souhlasem uživatele a s právem do ní nahlížet. Zařízení získává jen ty údaje uživatele, které jsou stanoveny jako nezbytné pro poskytování odborných a kvalitních služeb. Není nutná registrace, členství, ani pravidelná docházka do zařízení. Klienti mohou v rámci otevírací doby přicházet a odcházet dle svého uvážení. Službu může využít kdokoli, pokud spadá do cílové skupiny a svým jednáním a chováním neomezuje či neohrožuje sám sebe, druhé uživatele, pracovníky nebo celkový chod služby.

Dobrovolnost
Děti a mládež využívají služby klubu Smajlík dobrovolně, na základě svého vlastního rozhodnutí a v souladu se svými zájmy a potřebami. Nikdo nemůže být nucen nedobrovolně využívat služby klubu.

Rovnost
Klub Smajlík poskytuje služby všem uživatelům bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, majetku, víry a náboženství.

Odbornost
V klubu pracuje vzdělaný a kvalifikovaný personál.

Nestrannost
Všechny naše uživatele posuzujeme nestranně a rovnoprávně.

Individuální přístup
Ke každému uživateli.

Mezi další principy patří respektování práv uživatelů, úcta k člověku a zachování lidské důstojnosti, flexibilita - přizpůsobování poskytovaných služeb potřebám uživatelů a zájemcům o službu, vzájemná tolerance a důvěra, respektování potřeb a vlastní volby uživatele.